Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033489679 Year: 2012 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Leren en onderwijzen' is een integrale methode algemene didactiek. Sinds de vijfde herziene editie (2006) deden zich in het onderzoeks- en onderwijsveld verschuivingen voor die het noodzakelijk maakten een aantal hoofdstukken te herschrijven en up-to-date te brengen. Maar ook de sterk wijzigende maatschappelijke context en technologische evolutie waarin het onderwijs zich bevindt, maakt dat een aantal vernieuwingen zich opdrong. Deze herziene editie sluit aan bij de basiscompetenties en de beroepsprofielen van het lerarenberoep. Het biedt ook de mogelijkheid een aantal belangrijke basiscompetenties te behalen om later uiteindelijk het gewenste beroepsprofiel te bereiken


Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033461277 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en onderwijzen is een integrale methode algemene didactiek. Deze methode is o.a. bedoeld voor lerarenopleidingen in het hoger onderwijs, na- en bijscholingen en GPB-opleidingen. Leren en onderwijzen kan ook als zelfstudiepakket worden gebruikt. Sinds de vierde herziene editie van Leren en onderwijzen in 1998 deden zich in het onderzoeks- en onderwijsveld enkele verschuivingen voor die het noodzakelijk maakten een aantal hoofdstukken te herschrijven en up-to-date te brengen. Maar ook de sterk wijzigende maatschappelijke context waarin het onderwijs zich bevindt, maakt dat een vernieuwd, en vernieuwend didactisch model zich opdrong. Deze herziene editie van Leren en onderwijzen sluit nog beter aan bij de basiscompetenties en beroepsprofielen van het lerarenberoep en biedt de mogelijkheid een aantal belangrijke basiscompetenties te behalen om later uiteindelijk het gewenste beroepsprofiel te bereiken.

Keywords

Didactiek --- Didactique --- Enseignement --- Onderwijs --- 37.02 --- Apprentissage Leerproces --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Didactique Didactiek --- Evaluation Evaluatie --- Examens Examens --- Formateurs Opleiders --- Formation Opleiding --- Matériel didactique Leermiddelen --- Multimédia Multimedia --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- Tests Tests --- #KVHB: Didactiek --- didactiek --- evaluatie --- onderwijskunde --- 454 --- Beginsituatie --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Doelstellingen --- Evaluatie --- Leerinhoud --- Leerinhouden --- Media en onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Onderwijsmedia --- Relatie leraar-leerling --- Begeleid zelfstandig leren --- Contractwerk --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Discussie --- Doceren --- Dvd --- Evaluatie (Beoordeling) --- Excursie --- Gespreksvormen --- Groepswerk --- Huiswerk --- ICT --- Klasgesprek --- Kringgesprek --- Leerdoelen --- Leergesprek --- Leraren --- Media --- Onderwijsleergesprek --- Opvoeden --- Rollenspel --- Schoolbord --- Simulatiespel --- Transparanten --- Zelfstandig leren --- Zelfstudie --- Didactiek ; algemeen --- Lesgeven --- Onderwijzen ; algemeen --- Didactische beginsituatie --- 062319.jpg --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactiek; algemeen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Teaching --- leren --- Didactische en methodische grondbeginselen --- Onderwijskunde --- departement Algemeen --- departement Algemeen 07 --- Provincie West-Vlaanderen --- #gsdbP


Book
In kaart brengen van leerstof
Authors: ---
ISBN: 902745566X 9789027455666 Year: 1980 Volume: 801 Publisher: Wijnegem Het Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Teaching --- onderwijs --- pedagogiek --- Didactics of higher education --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Methodologie --- Méthodologie --- Learning, Psychology of --- TEACHING --- Education --- Education. --- Teaching. --- 37.02 --- 371.12 --- 371.13 --- #WWIS:AGGR --- Connaissances générales Algemene kennis --- Méthodes de travail Werkwijzen --- Graphique Grafiek --- Didactique Didactiek --- Enseignement Onderwijs --- 450.8 ) Leermethoden --- 482 --- leerinhoud --- leermethoden --- leerplanontwikkeling (curriculumontwikkeling) --- 371.3 --- Leerstof : presentatie --- leerstof --- studiemethode --- Learning --- Psychology of learning --- Educational psychology --- Comprehension --- Learning ability --- Academic Training --- Educational Personnel --- Educational Technics --- Educational Techniques --- Pedagogy --- Personnel, Educational --- Teaching Methods --- Technics, Educational --- Techniques, Educational --- Training Activities --- Training Technics --- Training Techniques --- Training of Trainers --- Activities, Training --- Educational Technic --- Educational Technique --- Method, Teaching --- Methods, Teaching --- Pedagogies --- Teaching Method --- Technic, Educational --- Technic, Training --- Technics, Training --- Technique, Educational --- Technique, Training --- Techniques, Training --- Trainers Training --- Training Activity --- Training Technic --- Training Technique --- Training, Academic --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Psychological aspects --- education --- Hoger onderwijs --- College teaching. --- Learning, Psychology of. --- Hoger onderwijs. --- nihil --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- enseignement --- Didactische en methodische grondbeginselen --- College teaching --- University teaching --- Activity, Training


Book
Is het nu generatie X, Y of Einstein? : faq voor leraren, opvoeders en ouders
Authors: ---
ISBN: 9789030196778 9789030198116 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren 'leren' vandaag razendsnel langs allerlei kanalen: radio, tv, tijdschriften, weekbladen, internet, games, gsm, iPod. Ook in hun gezin en vooral in interactie met leeftijdsgenoten krijgen zij veel hapklare informatie aangeboden. Jongeren leven in een multimediale maatschappij en leren daar bijna spontaan mee om te gaan. Maar ze doen dat op een heel andere manier dan 'hun ouders en leerkrachten', op een manier 'die meer gemeen heeft met Einstein (creatief, multidisciplinair) dan met Newton (rationeel, logisch, lineair)'. En dan is er nog de school, de plek bij uitstek bedoeld voor informatie verwerven en verwerken. Omdat de leerkracht daar een centrale rol speelt in het leren van de jongeren, ligt de bal in zijn kamp. Hoe kan die leerkracht, die nog net probeert zijn bord en krijt te upgraden tot een smartboard, de concurrentie met al die andere, vaak hypersnelle, levensechte en aantrekkelijke informatiekanonnen nog wel aangaan? Wat hebben leerkrachten nodig aan inzichten om voor deze generatie jongeren - de Generatie Einstein - goed onderwijs te maken? Wat betekent die typering voor hun rol als leerkracht en de manier waarop zij hun lesactiviteiten inrichten?De auteurs analyseren de kenmerken van de Generatie Einstein op een positief-kritische manier en ze geven dan aan wat dit voor de leerkrachten en voor hun lesactiviteiten kan betekenen

Keywords

Pupil counseling. Pupil guidance --- games --- jongerencultuur --- generatieconflict --- Sociology of education --- pedagogiek --- internet --- Jongeren en computerspelen --- Jongeren en internet --- Communicatie ; jongeren ; 2000 --- -Jongeren en audiovisuele media --- Jongeren en maatschappij --- Opvoeding --- 663 Jeugd --- Age Leeftijd --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- #KVHB:Jeugd --- #KVHB:Jongerencultuur --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Opvoeding --- 301.188.8 --- 37.015.31 --- jeugd --- jongeren --- onderwijs --- 433 --- opvoeding --- AA / International- internationaal --- 45 --- 15 --- 305.8 --- 433.5 --- Jeugd --- Jongerencultuur --- computerspellen --- jeugdcultuur --- media --- 323 --- 308.4 --- Computer --- Computerspelen --- Computerspelletjes --- GSM --- Generaties --- Informatieaanbod --- Informatiebronnen --- Internet --- Jeugdcultuur (jeugdsubcultuur, subcultuur) --- Jeugdcultuur --- Jongeren --- Mediaopvoeding --- Multimedia --- Opvoeden --- Radio --- TV --- adolescenten (ler) --- jeugd en maatschappij --- jeugdproblematiek --- 484.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Computerondersteund onderwijs; s.o. --- ICT; onderwijs --- Jeugd en maatschappij --- Jeugdmentaliteit --- cultuur --- generatie-X --- generatie-Y --- generatiekloof --- jeugdigen --- jeugdpsychologie --- kinderen --- kinderpsychologie --- faq --- computerondersteund leren --- didactiek --- studiebegeleiding --- multimediale communicatie --- Sociologie van het onderwijs --- opvoeding in de praktijk --- Opvoeding, opvoedkunde. --- Psychologie. --- Communicatie --- Audiovisuele opvoeding --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociologie van de jeugd --- Opvoeding in de praktijk --- (zie ook: fysica (computer)) --- Onderwijs --- Didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- Jeugd en audiovisuele media --- Jeugd en computerspelen --- Jeugd en internet --- Jeugd en audiovisuele media. --- Jeugd en computerspelen. --- Jeugd en internet. --- Jeugd en maatschappij. --- Opvoeding. --- handboeken en inleidingen. --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- 316.35 --- Opvoeding, opvoedkunde --- Psychologie --- departement Lerarenopleiding 11 --- pedagogische psychologie --- schoolkinderen --- Handboeken en inleidingen. --- Student --- Hoger onderwijs --- Volwassene --- Leren --- Leerinhoud --- Doceren --- Veranderingsproces --- Jeugdpsychologie --- Sociologie --- Media --- Opvoedingsprobleem --- Leraar --- Ouders --- Jongere


Book
Didactiek in beweging
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030172320 9789030172321 Year: 2000 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs zijn verbonden aan het Departement Pedagogische Wetenschappen van de K.U.Leuven en staan in voor het onderdeel Algemene Didactiek in de verschillende richtingen van de Academische Lerarenopleiding. Ten behoeve van aanstaande, beginnende en ervaren onderwijsgevenden uit het secundair en hogeschoolonderwijs bundelen zij een aantal inzichten uit dit domein rond het concept 'krachtige leeromgeving'. Leren wordt opgevat als een actief en constructief proces en het handelen van de onderwijsgevende is erop gericht dit leerproces adequaat te ondersteunen. (Bron: covertekst)

Keywords

Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics --- didactiek --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 691 --- 371.3 --- Academic collection --- 454 --- Actief leren --- Constructief leren --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Klasmanagement --- Leerinhouden --- Lesgeven --- Media --- Studiemotivatie --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie en didactiek --- Didactiek; algemeen --- 072295.jpg --- 454 ) Didactiek - algemeen --- actief leren --- constructief leren --- demotivatie --- differentiatie --- evaluatie --- klassenmanagement --- leeromgevingen --- motvatie --- onderwijsgevenden --- oriëntatie --- #gsdbP --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- #KVHB:Didactiek --- 000.1 --- didactische werkvormen --- klasmanagement --- krachtige leeromgeving --- leerinhouden --- motiveren --- 489.4 --- Beginnende leraren --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Beroepskeuze --- Klassenmanagement --- Leerinhoud --- Leerkracht --- Leren-actief --- Leren-constructief --- Motivatie (leerling) --- Onderwijs --- Studiekeuze --- Werkvormen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Algemene werken --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: teleonderwijs) --- 484 --- didactiek (ler) --- onderwijs --- leerprocessen --- departement Lerarenopleiding --- Motivatie --- Leraren --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Formateurs Opleiders --- 37.02 --- hoger onderwijs --- secundair onderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie


Book
Lesgeven is de MACS! : werkvormen voor activerend hybride onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789463712996 Year: 2021 Publisher: Antwerpen/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Activerend (afstands)onderwijs en zelfgestuurd leren: een ?match made in heaven?? Zeker! Deze combinatie stimuleert tot duurzaam en diepgaand leren én laat jouw leerlingen het eigen leerproces in handen nemen. Maar wat zijn belangrijke didactische aandachtspunten? En hoe werk je dit concreet uit? Aan de hand van het MACS-reflectiekader zoomen we in op de vier hoofddimensies: Motiveren, Activeren, Coachen en Structureren. Elk van deze dimensies zet je doelgericht in om krachtige leeromgevingen te creëren en op haalbare wijze competenties tot zelfgestuurd leren te stimuleren. Verder vind je inspiratie voor tal van didactische werkvormen die aanzetten tot diepgaand leren. Naast een algemene uitwerking, concrete praktijkvoorbeelden en varianten lees je meer over de mogelijkheden in een brede onderwijscontext. Je kan de didactische werkvormen en digitale tools gebruiken om op een activerende manier leerinhouden aan te brengen en te verwerken in de klas, tijdens flexuren en bij online onderwijs. Nog beter: jouw aanpak in de klas kan je deels doortrekken naar afstandsonderwijs, en omgekeerd. Deze breed inzetbare 'hybride' aanpak biedt heel wat mogelijkheden voor diverse vakken, inhouden en onderwijsniveaus. Bovendien vergroot je het zelfsturend vermogen van leerlingen. https://gompel-svacina.eu/product/lesgeven-is-de-macs/

Keywords

l --- Lesgeven --- Activerende werkvormen --- Motivatie --- Activering --- Coaching --- Structuur --- Zelfsturend leren --- Afstandsonderwijs --- Leerproces --- Leeromgeving --- Didactiek --- Leerinhoud --- Curriculum --- Klassenmanagement --- Feedback --- Evaluatie --- Activerende didactiek en samenwerkend leren --- Hybride onderwijs --- Hybride lesgeven --- Online onderwijs --- Online lesgeven --- Zelfgestuurd leren --- Zelfsturing --- Krachtige leeromgevingen --- Blended learning --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Secondary education --- didactische processen --- motiverend onderwijs --- 720 Onderwijs --- Afstandsondenderwijs. --- E-learning. --- Hoger Onderwijs - didactiek. --- Didactic strategies. --- Educational psychology. --- didactische processen. --- motiverend onderwijs. --- E-learning --- Hoger onderwijs ; didactiek --- computerondersteund onderwijs --- nieuwe technologie --- new technology --- ny teknik --- új technológia --- нова технология --- nowe technologie --- jauna tehnoloģija --- nuova tecnologia --- nova tecnologia --- nová technológia --- nueva tecnología --- teknologji e re --- nouvelle technologie --- nová technologie --- uus tehnoloogia --- uusi teknologia --- tehnologie avansată --- neue Technologie --- teknoloġija ġdida --- нова технологија --- nuatheicneolaíocht --- νέες τεχνολογίες --- nova tehnologija --- ny teknologi --- naujoji technologija --- moderná technológia --- alta tecnologia --- Spitzentechnologie --- neuartige Technologie --- tecnología avanzada --- technique de pointe --- fejlett technológia --- advanced technology --- Hightech --- advanced technique --- kõrgtehnoloogia --- avanceret teknik --- alta tecnología --- progresivní technologie --- high-tech --- korszerű technika --- forkantteknologi --- teknikë e përparuar --- arenenud tehnoloogia --- spetsteknik --- špičková technika --- högt utvecklad teknik --- hoch entwickelte Technik --- arenenud tehnika --- high technology --- technologie avancée --- tecnologia de ponta --- висока технологија --- tecnologia di punta --- tecnica d'avanguardia --- avancerad teknik --- tecnologia nova --- geavanceerde technologie --- tecnología punta --- csúcstechnológia --- napredna tehnologija --- hoogontwikkelde technologie --- tecnica di punta --- speerpunttechnologie --- kehittynyt teknologia --- högteknologi --- teknologji e lartë --- τεχνολογία αιχμής --- pažangioji technika --- напредна технологија --- attīstīta tehnoloģija --- korkea teknologia --- højteknologi --- προηγμένη τεχνολογία --- technologie nouvelle --- augstās tehnoloģijas --- модерна технологија --- tehnică avansată --- haute technologie --- spitstechnologie --- tecnologia avanzata --- high tech --- aukštoji technologija --- attīstīta metode --- înaltă trhnologie --- spjutspetsteknik --- špičková technologie --- visoka tehnologija --- korszerű technológia --- moderná technika --- pažangioji technologija --- kehittynyt tekniikka --- fortgeschrittene Technologie --- tecnologia avançada --- hightech --- υψηλή τεχνολογία --- insegnamento automatizzato --- аутоматизована настава --- számítógépes oktatás --- programirani pouk --- programirano učenje --- programmed learning --- automatiseret undervisning --- programmētās mācības --- programová výučba --- програмирано учење --- tagħlim ipprogrammat --- datorstödd undervisning --- programmõpe --- kompiuterizuotasis mokymasis --- nauczanie wspomagane komputerem --- automatisierter Unterricht --- ensino informatizado --- învățământ automatizat --- foghlaim chláraithe --- enseignement automatisé --- tietokoneavusteinen opetus --- programované vyučování --- enseñanza automatizada --- компютърно обучение --- mësim me program kompjuterik --- αυτοματοποιημένη διδασκαλία --- programuotasis mokymas --- computerised teaching --- počítačem řízená výuka --- onderwijs door middel van een computer --- datorizētas mācības --- insegnamento con l'ausilio del calcolatore --- insegnamento programmato --- învățământ computerizat --- rechnerunterstützter Unterricht --- počítačem podporovaná výuka --- διδασκαλία μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή --- tietokoneavusteinen opiskelu --- computer-assisted learning --- învățământ asistat de calculator --- enseñanza por ordenador --- enseignement programmé --- výuka s počítačem --- insegnamento assistito da calcolatore --- računalno potpomognuta nastava --- ensino por computador --- elektronikus tanulás --- výučba podporovaná počítačom --- geprogrammeerd onderwijs --- výuka pomocí počítače --- datorstyrd undervisning --- mësimdhënie e kompjuterizuar --- számítógépes tanulás --- enseñanza asistida por ordenador --- computer-aided learning --- enseignement par ordinateur --- počítačová výučba --- výučba s pomocou počítača --- mësimdhënie me kompjuter --- компјутеризирана настава --- undervisning via datamaskine --- enseñanza programada --- ensino assistido por computador --- programy pro výuku --- nxënie me mbështetjen e kompjuterit --- geprogrammeerd leren --- kompiuterizuotasis mokymas --- διδασκαλία με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή --- programmeret undervisning --- insegnamento mediante calcolatore --- nxënie me ndihmën e kompjuterit --- arvutipõhine õpe --- ensino programado --- προγραμματισμένη διδασκαλία --- arvuti abil õppimine --- tietokoneavusteinen oppiminen --- computerunterstützter Unterricht --- programmerad undervisning --- datamatstøttet undervisning --- enseignement assisté par ordinateur --- компјутерски потпомогната настава --- vyučovanie prostredníctvom počítača --- arvuti poolt vahendatud õpe --- програмирана настава --- kompiuterinis mokymas --- programmierter Unterricht --- tietokoneiden opetuskäyttö --- teaching by computer

Listing 1 - 6 of 6
Sort by